13 Kasım 2014 Perşembe

SOA ve Sınırsız Bilgi Akışı (Boundaryless Information Flow)


SOA ve Sınırsız Bilgi Akışı (Boundaryless Information Flow)

Open Group un en önemli vizyonlarından biri Sınırsız Bilgi Akışı dır. TOGAF ta da Sınırsız Bilgi Akışı nın izlerini bulmak mümkündür. Buna göre departmanlar, organizasyon seviyeleri, kurumlar ve milletler arasındaki sınırlar bilgi akışı açısından geçirgen olmalıdır. Bu prensip ilk defa 1980 yılında GE den Jack Welch gibi öncüler tarafından ortaya atılmıştır. Open Group bu prensipi ele alarak, Interoperable Enterprise Business Scenario  adı altında tanımlamıştır.

Geleneksel IT, iş süreçlerinin birbirinden bağımsız bir şekilde çalıştığı sistemlerden (bilgi silolarından) oluşur. Her sistemin kendi arayüzleri ve bilgi formatları vardır.



SOA ile bilgi silosu halindeki uygulamalar/sistemler, birbirleriyle etkileşim halinde olan servislere dönüştürülür. Servislerin etkileşimi tipik olarak Enterprise Servis Bus üzerinden, ya da web üzerinden dış servislerle implemente edilebilir. Bu mimari Sınırsız Bilgi Akışı’nın gerçekleşmesine imkan verir.



 
Sınırsız Bilgi Akışı’nın gerçekleştirilmesini sağladığı için SOA Open Group için çok önemli bir yere sahiptir.

SOA nın Özellikleri ve Faydaları

SOA nın kurumsal çeviklik konusunda faydasını üç başlıkta toplamak mümkündür:

·         Servislerin  birleştirilmesi (service composition)

·         Model yönelimli geliştirme (model driven development)

·         Servis sanallaştırma (service virtualization)

 

Aşağıda SOA nın özellikleri ve faydalarından detaylı bir şekilde bahsedilmiştir. Organizasyonun ihtiyaçları doğrultusunda uygun olan SOA özelliği seçilebilir.

Özellik
Fayda
Destekleyici Altyapı
Servis
Ø  Gelişmiş bilgi akışı
Ø  İçerideki işlevselliğin dışarıya sunulabilmesi
Ø  Organizasyonel esneklik
 
 
Servis tekrar kullanımı
Ø  Yönetim ve yazılım geliştirme maliyetlerinin düşürülmesi
Servis havuzu (repository)
Mesajlaşma
Ø  Konfigürasyon esnekliği
Mesajlaşma ile ilgili program
Mesajlaşmanın izlenmesi
Ø  İş zekası
Ø  Performans ölçümü
Ø  Güvenlik ataklarının tespit edilmesi
Aktivite izleme(BAM diye de geçiyor)
Mesajlaşmanın kontrol edilmesi
Ø  Yönetim politikalarının uygulanması
Ø  Güvenlik politikalarının uygulanması
PDP ler ve PEP ler
Mesajların dönüştürülmesi
Ø  Veri çevrimi
Veri çeviriciler
Mesaj güvenliği
Ø  Verinin bütünlüğü ve güvenilirliği
Şifreleme motoru
Karmaşık olay işleme(CEP)
Ø  Yazılım  yapısının basitleştirilmesi
Ø  Birbirinden farklı dış ortamlara kolay uyum sağlayabilme
Ø  Gelişmiş yönetim ve güvenlik
Olay motoru
Servislerin birleştirilmesi
Ø  Yeni fonksiyon kombinasyonlarının hızlı bir şekilde geliştirilebilmesi
Birleştirme motoru (Composition engine)
Servislerin keşfi
Ø  Performans, fonksiyonalite ve maliyetin optimize edilmesi
Ø  Sistem yükseltmelerinin daha kolay yapılabilmesi
Servis kütüğü (registry)
Varlıkların paketlenmesi
Ø  Mevcut varlıkların entegre edilebilmesi
 
Sanallaştırma
Ø  Güvenilirliğin artması
Ø  Değişik seviyelerde talep edilen servis operasyonlarının ölçeklenebilmesi
 
 
Model yönelimli geliştirme
Yeni fonksiyonların hızlı bir şekilde geliştirilebilmesi
Model yönelimli geliştirme ortamı

 

 

REFERANSLAR:




 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder