Türkiye’de Kurumsal Mimari Gelişimi Konusunda Sıkıntılar Ne?
- Biz kültürel özellik olarak tasarım yapmayı, planlama
yapmayı sevmeyen bir milletiz. Tasarım yaptığımız zaman sanki projeler duruyor
gibi geliyor insanlara. Hemen iş üretelim hemen çalıştıralım mantığı var.
- İş tarafı da teknolojiyi üzerinde çalışılması
gereken bir şey gibi görmüyor. “Yapsana ne var yapamıyor musun, çabuk yapanlar
var“ mantığında. Bilişim Teknolojileri içinde tasarıma planlamaya önem veren
insanlar olsa da işleriyle ilgili performans kaygısı yaşadıkları için ellerinden
geldiği kadar işleri çabuk bitirmeye bakıyorlar.
- Kurumsal Mimari’de iş tarafını dahil etmek çok
önemli. Bu yüzden yabancı şirketlerin bir kısmında Kurumsal Mimari
Departmanı’nın iş tarafında (BT dışında) yapılandığını görebilirsiniz– hatta bazı şirketlerde KM biriminin
adı İş Dönüşümü ve KM birimi. Ancak maalesef iş birimlerini Kurumsal Mimari ile
ilgili çalışmalara dahil etmek çok kolay değil. En basitinden “Bana iş
stratejilerini ver, ben de BT stratejilerini oluşturacağım” diyoruz. İş stratejileri
çoğu yerde yapısal bir şekilde oluşturulmuyor, çok üst seviye bir
takım sunumlarda yer alıyor. Bunları alıp BT stratejisi yapıp mimariyi
şekillendirmek mümkün değil. İkinci konu ise iş süreçlerini ve BT nin bu süreçlerini nasıl karşıladığının analizi için
modelleme yapmak… İş süreçlerindeki her değişiklikten maalesef BT nin haberi
olmuyor. Bu yüzden yapılan modellerin güncelliği konusunda ciddi şüpheler
oluşuyor. Özetle Kurumsal Mimari’ de her yol iş mimarisine çıkıyor. Bu yüzden
yola çıkarken mutlaka iş birimlerinden ciddi destek alıyor olmak lazım.
- Kurumsal mimari konusundaki know-how çoğu zaman
bu konudaki araçların satışçılarından geliyor. Bunlar araç satma heyecanı içinde
Kurumsal Mimari konusunda sırf üst düzey yöneticileri etkilemek için çok
iddialı hedefler öne sürüyorlar. Maliyet analizi ve etki analizi bu çerçevede
gösterebileceğim şeyler… Önceden belirttiğim gibi asıl konular bunlar değil,
asıl konu BT ve iş tarafının hizalanması (alignment), etkinlik, verimlilik ve
standardizasyon.
- Kurumsal mimarinin katma değeri ölçülebilir
değil. Yapmadığın zaman kaybettiğin şeyi yaptığın zaman kazandığın şeyi tam
olarak ifade edemiyorsun. Hem üst düzey yöneticilere anlatmak hem de bu konuda
çalışan personele faydayı ispatlama zor oluyor. Bu yüzden çalışacak insan bile
bulmak sıkıntılı oluyor. O yüzden hep üstüne basa basa söylüyorum. Her
organizasyon Kurumsal Mimari’nin hangi fonksiyonu gerçekleştirerek hangi yaraya
iyi geleceğini yani “katma değeri” oturup konuşmalı ve üstünde mutabık
olunuyorsa “hadi başlayalım” demelidir. Ama aktif ama pasif kurum içinde
direnç kaçınılmazdır. Kurum kültürü, içinde bulunulan koşullar bu işleve hazır
değilse Kurumsal Mimari yapılmayabilir, aksi halde bu fonksiyonu yerine
getirmeye çalışanların ciddi şekilde demotive olduklarını gözlemleyebilirsiniz.
- Bu alanda çalışırken yaşanan en önemli
sorunlardan biri de şu: tasarlıyorsunuz ama implementasyonu siz yapmıyorsunuz. Diyelim
yazılımdaki servisleri tasarladınız, ya da altyapı platformları tasarladınız.
Peki bunlar bu şekilde yapıldı mı, yapılabildi mi ? Sürekli bunu kontrol ediyor olmanız
lazım. İdeali şu… Eğer implementasyon yapılırken birtakım tasarım
hataları ya da değişiklikler tespit edildiyse mimara gelinmesi ve tasarımı
hatta standartı değiştirmenizin talep edilmesi, tasarım hataları yoksa da belirtildiği
şekilde implemente edilmesi. Yani implementasyon yapanlardan geri bildirim
almanız lazım. İletişim yolları karşılıklı sürekli açık olmalı. Sürekli kontrol
yapamazsınız. İkinci bir konu : Implementasyonun içinde olmadığınız için çok detaylı bilgiye sahip
değilsiniz ama o domaindeki önemli kararları da vermek zorundasınız. Bu da bir
conflict(çatışma) yaratıyor. Bu yüzden detaylı bilgiye sahip kişiden bilgi alıp
ona itibar etmek zorunda olmak gibi bir durum ortaya çıkıyor. Hem içindesin bu
çemberin hem de dışında yer alacaksın?
Turkiye'de gerekliliği henüz pek anlaşılamamış olan "kurumsal mimari" adına güzel paylaşımlar olmuş, eline sağlık.
YanıtlaSilYorumda bulunacağım konu, kurumsal mimarinin faydasının ölçümlenmesine yönelik olacak. Yapılan çalışma, kuruma ve hedeflerine yönelik olacağından faydası da hedeflerle paralel olmak üzere ölçülmelidir. Ölçüm sonunda fayda sağlanamamışsa kurumsal mimari tekrardan ele alınmalı ve eksik uygulanan yerler yeniden düzenlenmelidir.
Çok teşekkürler :). Faydayı ölçmek kolay değil. Fayda bile başlı başına tartışma konusu. Siz mimarların projeye dahil olmasını faydalı bulurken birileri onları yavaşlattığınız için bu fonksiyonu faydasız bulabilir. Aslında sadece "Kurumsal Mimari" için değil, ITIL, CMMI gibi birçok framework içinde aynı faydayı ölçme problemi bulunmakta. Architecture assesmentlar olsa da bunlar bahsettiğin tarzda ölçüm sağlamayacaktır. Aklıma gelen çok basit bir fayda ölçme yöntemi şu: Kurumdaki standartlara ve prensiplere uygun olmadığını saptadığımız durumların yıllara göre sayısı. Bu sayının giderek azalması "Kurumsal Mimari" fonksiyonunun başarılı bir şekilde yürütüldüğünü gösterir.
Sil